دوره آموزشی کارگردانی تحلیلی فیلم داستانی

دوره آموزشی کارگردانی تحلیلی فیلم داستانی

هدف دوره: در این دوره به تحلیل و تفسیر الگوهای ( روایت و روایتگری، زیباشناسی در ترکیب بندی، زمان و فضا، صدا، میزانسن و مونتاژ) در سینمای کلاسیک، مدرن و پست مدرن و بررسی این الگوها در آثار فیلمسازان مولف پرداخته می شود.

 

مصطفی گندمکار

مدرس آقای مصطفی گندمکار

مشاهده پروفایل

 

در پایان به کلیه شرکت کنندگان مدرک پایان دوره از واحد آموزش های آزاد مرکز آموزش عالی علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد ۴ تهران (آکادمی هنر تهران) با امضأء استاد مربوطه ارائه می گردد.

کارگردانی فیلم داستانی

یکی از مشکلات و گلایه های شایعه دانشجویان و هنرجویان رشته فیلم سازی عدم شناخت آکادمیک و تحلیلی آنها از مساله سبک، فرم و محتوا می باشد. بارها از دانشجویان شنیده ام که فلان استاد که حتی سابقه و رزومه درخشانی هم در امر فیلم سازی دارد هرگز در کلاسهایش به طرح مباحث تیوری و تحلیلی آثار فیلمسازان مهم و جریان ساز نپرداخته و صرفا به بیان تجربیات خود در عرصه فیلم سازی آن هم در مدیوم ایران پرداخته و به همان توضیحات اولیه در خصوص خط فرضی ، قاببندی و وسایل حرکتی دوربین بسنده کرده است!

در واقع این مشکلی است که عموما در تمامی دانشگاه ها فرقی هم ندارن دانشگاه سراسری یا غیرانتفاعی و حتی خیلی از کلاسهای سینمایی آزاد معتبر و معروف وجود دارد!؟ … اینکه چرا چنین مشکلی وجود دارد یک آسیب شناسی و بازنگری آموزشی نیاز دارد که از توان بنده خارج است.

راهکاری که بنده در خصوص حل این مشکل اتخاذ کردم طراحی درسی با سر فصلهای مورد نیاز برای دانشجویان فیلم سازی و بخصوص کارگردانی می باشدکه نیاز آنها به شناخت تحلیلی در حوزه کارگردانی دوره های مختلف ( کلاسیک، مدرن و پست مدرن ) و فیلمسازان مولف و جریان ساز را تا حدودی  بر طرف می کند! متاسفانه بدلیل محدویت در سر فصلهای آموزشی دانشگاه مجال ارایه این مطالب در دانشگاه به صورت تخصصی فراهم نیست و بنده با حمایت مرکز آموزشی آکادمی هنر ( واحد 4 ) اقدام به برگزاری این کلاس در قالب یک دوره ی 3 ماه با رویکردی که در زیر به آن می پردازم، کردم.

( هنر یعنی تاثیر گرفتن و تاثیر گذاشتن ) این جمله معرفیست که حتما بارها آن را شنیده اید. لازمه تاثیر گرفتن شناخت و درک کارها و اقدامات پیشین است. با گذشت 120 سال از عمر سینما گنجینه ای عظیم برای شناخت و تحلیل  وجود دارد که قطعا بررسی همه آنها عمری بلند و صبری ایوب وار میخواهد اما این مساله به این معنا نیست که نمی شود به این شناخت دست یافت! بعنوان نمونه در جهان سینما و مقوله کارگردانی طبق نظر برخی از مورخین  فیلمسازان مولف ( اف دبلیو مورناو- کارل تئودور درایر– هاورد هاکس – اورسن ولز- ژان رنوار-  فدریکو فلینی – میکلانجو آنتونیونی – اینگمار برگمن – آکیراکوراساوا- یاسوجیرو اوزو-  ساتیاجیت رای – و… ) اهمیت بسیاری در خصوص کشف و تثبت دستور زبان سینمایی را با توجه به محتوا و دروه ای که در آن زیسته اند داشته اند. یکی از راه های رسیدن به این شناخت دیدن مجموع آثار و تحلیل فرم و محتوا درآثار این فیلمسازان می باشد چرا که بسیاری از فیلمسازان بزرگ معاصر دانش و سبک خود را مدیون شناخت و تاثیر پذیرفتن از این کارگردانان می دانند. از طرفی با شناخت فرم و محتوا و ویژگیهای این فیلمسازان و فیلمسازنی که تحت تاثیر مستقیم یا غیره مستقیم آنان بوده اند ما نیز به شناختی از خود و به عبارتی( نسبت خودمان را با سینما  بهتر میشناسیم ) و برای خلق آثار خود الگوهایی که به لحاظ فکری و فرمی نزدیکی بیشتر با روحیه ما دارند را می یابیم.

در این دوره به بررسی تحلیلی کارگردانی ( فرم و محتوا ) در دوره های کلاسیک ، مدرن و پست مدرن با رویکری به فیلمسازان مولف و جریان ساز آن دوره پرداخته می شود و با استخراج اصول فرمیک و محتوایی و شناخت آگاهانه  از نگاه خود، بعنوان پروژه پایانی یک فیلم کوتاه به همراه رساله ای توجیحی در خصوص ( سبک و نحوه تاثیر گرفتن ) از شما خواسته می شود.

 

در این دوره به تحلیل و تفسیر الگوهای ( روایت و روایتگری، زیباشناسی در ترکیب بندی، زمان و فضا، صدا، میزانسن و مونتاژ) در سینمای کلاسیک، مدرن و پست مدرن و بررسی این الگوها در آثار فیلمسازان مولف پرداخته می شود.

 
 

جزئيات دوره:

تعداد جلسات آموزشی این دوره: ۱۵ جلسه هر و مدت زمان هر جلسه ۳ ساعت می باشد.

شهریه دوره: ۵۰۰/۰۰۰ تومان

مکان برگزاری دوره:تهران، خیابان سمیه، بین قرنی و ویلا (استاد نجات الهی) پلاک ۲۱۹ – مرکز آموزش عالی علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد ۴ تهران (آکادمی هنر تهران)

خلاصه محتوی آموزشی جلسات:

محتوای جلسات اول، دوم، سوم و چهارم شامل:

  • راوی و روایتگری در فیلم
  • بررسی روایت و زاویه دید در ادبیات ( کلاسیک، مدرن، پست مدرن )
  • شاهد نامرئی: ( بررسی جایگاه راوی در سینما )
  • بررسی نظریه دوربین قلم و تفاوتها و تشابهات کار نویسنده و کارگردان
  • روایت سوم شخص ( دانای کل )
  • روایت سوم شخص محدود
  • روایت اول شخص ( محدود، ناموصق )
  • اصول روایتگری ( داستان- سبک- پیرنگ )
  • طرح و توطئه ( علت ومعلول- زمان و فضا- اطلاعات- آغاز و پایان )
  • روایتگری سوبژکتیو- روایتگری اوبژکتیو ( با رویکری به سبکهای سینمایی مستند و امپرسیونیسم و … )
  • بررسی ویژگیها و اصول روایت در فیلمهای کلاسیک، مدرن، پست مدرن
  • روایت زدایی یا سرخوردگی روایت در سینمای مدرن با رویکردی بر آثار ( لویس بونوئل، اینگمار برگمان و … )
  • روایت در سینمای معاصر ایران و جهان
  • بررسی تحلیلی و تفسیری چند فیلم شناخته شده با روایتگری خاص در  تاریخ سینما

 

محتوای جلسات پنجم و ششم شامل:

  •  ترکیب بندی: توضیح ویژگیهای زیباشناسی و روانشناسی در تصاویر دورهای مختلف
  • ترکیب بندی درسینمای صامت ( هالیوود، اکسپرسیونیسم، امپرسیونیسم، سوررئالیسم )
  • بررسی تحلیلی ترکیب بندی در فیلم های چارلی چاپلین و باستر کیتون
  • بررسی اختصاصی ترکیب بندی روانشناختی در آثار کارل تئودور درایر و از جمله فیلم مصائب ژاندارک
  • بررسی ترکیب بندی در آثار اف دبلیو مورناو- فریتس لانگ
  • بررسی ترکیب بندی با عمق اغراق آمیز آیزنشتاین
  • بررسی ترکیب بندی در عمق اورسن ولز
  • بررسی ترکیب بندی روانشناختی تنهایی و جدا افتادگی میکلانجوآنتونیونی
  • بررسی ترکیب بندی شخصیت پردازانه لوزی
  • مقایسه مفهوم ترکیب بندی در فیلمسازان رئالیست در مقابل فرمالیستها ( ساختارگراها )
  • بررسی تحلیلی و تفسیری چند فیلم شناخته شده با ترکیب بندی های خاص در  تاریخ سینما

محتوی جلسات هفتم و هشتم شامل:

  • زمان و فضا: ابزار جادویی سینما
  • زمان انتزاعی- زمان واقعی
  • تشریح مفهوم انتزاعی زمان در برابر زمان واقعی
  • زمان مادی- زمان روانی- زمان دراماتیک
  • تفاوتهای استفاد از زمان در سینمای هالیوود و سینمای هنری اروپا
  • زمان در تئاتر- زمان در سینما
  • زمان در سینمای رئالیست ( مولفه اصلی قصه گویی رئالیست )
  • مفهوم زمان در سینمای آلن رنه با رویکردی به فیلم سال گذشته در مارین باد
  • گذر از زمان واقعی به زمان تخیلی و بر عکس
  • تشریح مفهوم فضا در سینما
  • فضا ( رنگ- نور- دکور)
  • فضای سینمای ( خلق روانشناسانه فضا در فیلم )
  • خلق معنا و شخصیت با فضا در سینما آنتونیونی ( فیلم صحرای سرخ و آگراندیسمان)
  • بررسی تحلیلی و تفسیری چند فیلم شناخته شده با رویکرد خاص به زمان و فضا در  تاریخ سینما

 

محتوای جلسه نهم شامل:

  • صدا

    فیلم صامت در برابر فیلم ناطق

    امکانات صدا

    صدای خارج از قاب

    استفاده روانشناختی از صدا

    افکتهای صوتی در سینمای مدرن

    صدای( افکت ) اورجینال در مقابل غیر اورجینال

    استفاده نامتعارف از صدا در فیلم

    بررسی نظریات آیزنشتاین، برسون، گدار و … در مورد صدا

    بررسی تحلیلی استفاده از صدا در ام فرتیس لانگ و محکوم به مرگ برسون

 

محتوای جلسات دهم و یازدهم شامل:

  • میزانس- مونتاژ

    کارکردهای روایی میزانسن

    فضا و زمان در میزانسن

    مفهوم میزانسن در سینمای کلاسیک- مدرن- پست مدرن

    میزانسن و محتوا

    تدوین گرافیکی- تدوین ریتمیک- تدوین فضایی- تدوین زمانی- تدوین تداومی

    تدوین نامتدوام

    بررسی تحلیلی کارگردانان میزانسن در برابر کارگردانان مونتاژ ( ژان رنوار- آیزنشتاین )

    رئالیست ها ( میزانسن محور )- فرمالیستهای (مونتاژ محور )

    بررسی تحلیلی چند فیلم شناخته شده در زمینه مونتاژ و میزانسن در تاریخ سینما

 

محتوای جلسات دوازدهم و سیزدهم شامل:

فیلمسازان مولف و جریان ساز

بررسی تشریحی فرم و محتوا در سکانسهاس افتتاحیه و اختتامیه

روایت، ترکیب بندی، زمان، فضا، صدا و تدوین ) در آثار شاخص فیلمسازان مولف و جریان ساز

 

محتوای جلسه چهاردهم شامل:

بررسی طرح و فیلمنامه ها و رساله توضیحی در خصوص کارگردانی فیلم کوتاه پروژه پایانی هنر جویان.

 

محتوای جلسه پانزدهم شامل:

بعد از اتمام جلسه 14 یک ماه بعد این جلسه تشکیل میگردد و فیلمها همه دانشجویان با حضور دیگران پخش و ارزیابی میگردد. تاریخ برگزاری این جلسه در جلسه چهارم مشخص میگردد.

 

تماس با کارشناس ثبت نام: تلفن ۸۸۸۰۵۰۰۴ یا تلگرام ۰۹۲۱۶۳۹۸۱۳۱ (آی دی تلگرام IWORKSHOP@)

برای پیوستن به کانال تلگرام رسمی ورکشاپ آکادمی و دریافت آخرین اخبار ورکشاپ ها  روی تصویر زیر کلیک نمائيد.

ورکشاپ آکادمی