کـــاردانـــی حـــرفـــه ای مـــوسیقـــی | آواز ایـــرانـــی
« مقدمه »
شیوه آموزش سیستم آموزشی همواره یکی از مهمترین دغدغه های دستگاههای متولی آموزش بوده و میباشد و این در حالی است که دغدغه سیستم آموزشی هنر در مقاطع مختلف نیز یکی از چالشهای موجود را در این زمینه بوجود آورده است. گرایشهای مختلف موسیقی نیز به واسطه دارا بودن حجم وسیعی از دروس عملی که خصوصیت خاص آموزشی خود را دارند و دارای دروس نظری نسبتاً کمتری هستند هیچگاه نتوانستند در سیستمهای رایج آموزشی نیز نتیجه بخش باشند. اکنون با توجه به ظهور سیستم کارآتری همچون دورههای علمی کاربردی بسیاری از دغدغه های موجود در آموزش آواز ایرانی از میان رفته است.
« طریق و هدف »
خواننده آواز ایرانی در موسیقی به شخصی اطلاق میشود که با آموختن مهارتهای مختلف شامل خواندن آواز ایرانی، دیکتة موسیقی و تربیت شنوایی، تئوری موسیقی و هارمونی و نیز همخوانی با ساز و همخوانی با همنوازان بهعنوان خواننده در ارکسترهای کوچک و نیز بهعنوان دستیار آموزش آواز ایرانی فعالیت نماید.
« ضرورت و اهمیت »
اهمیت روزافزون جایگاه موسیقی در جهت اشاعه فرهنگ ایرانی اسلامی در سطح داخلی و بینالمللی، ارتقاء کیفی و رشد ارزشهای معنوی موسیقی ایرانی مبتنی بر فرهنگ ملی، نبود شوراهای موسیقی با گرایشهای علمی در سطح دانشگاهی و تربیت نیروهای متخصص به منظور اجرای قطعات آوازی موسیقی متناسب با فرهنگ ایرانی – اسلامی از جمله عوامل مؤثری است که ضرورت اهمیت آموزش آواز ایرانی را آشکار میسازد.
« قابلیتها و مهارتهای مشترک فارغالتحصیلان »
الف – گزارشنویسی و مستندسازی
ب – ارائه گزارش نتایج کار در جریان فعالیتها (Presentation)
پ – انجام کار گروهی
ت – طبقه بندی و پردازش اطلاعات
ث – بهرهگیری از رایانه
ج – برقراری ارتباط مؤثر در محیط کار
چ – سازماندهی و اداره کردن افراد تحت سرپرستی و آموزش آنها
ح – خودآموزی و یادگیری مستمر در راستای بالندگی شغلی
خ – ایجاد کسب و کارهای کوچک و کارآفرینی
د – رعایت اخلاق حرفهای و تنظیم رفتار سازمانی
ذ – اجرای الزامات بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE)
ر – تفکر نقادانه و اقتضایی
ز – خلاقیت و نوآوری
« قابلیتها و توانمندیهای حرفهای فارغالتحصیلان »
– توانایی همخوانی با ساز و همخوانی با همنوازان در حدود
– توانایی نوازندگی خواندن تصانیف و تنهایی و یا همراه ارکسترهای کوچک
« مشاغل قابل احراز »
– خواندن تصانیف ایرانی در ارکسترهای کوچک
– دستیاری در امر آموزش آواز ایرانی
« ضوابط و شرایط پذیرش دانشجو »
(رشته تحصیلی دیپلم – گواهی سلامت …)
– داشتن دیپلم کامل متوسطه یا هنرستان
– دارا بودن شرایط عمومی تحصیل در نظام آموزش عالی
« طول و ساختار دوره »
دوره کارشناسی حرفهای مبتنی بر نظر نظام واحدی و متشکل از مجموعه ای از دروس نظری و مهارتی است و با توجه به قابلیتها و مهارتهای مشترک و حرفهای به دو بخش «آموزش در مرکز مجری» و «آموزش در محیط کار» تقسیم میشود مجموع واحدهای هر دوره بین 68 تا 72 واحد و مجموعه ساعات آن 1750 الی 2000 ساعت میباشد که در طول حداقل 2 و حداکثر 3 سال قابل اجرا است. این دوره به روش ترمی اجرا میشود.
« آموزش در محیط کار »
این بخش از آموزش عبارت است از مجموعه فعالیتهایی که دانشجو به منظور تسلط عملی و درک کاربردی از آموختههای خود در آغاز، حین و پایان دوره تحصیلی، در محیط کار واقعی انجام میدهد. این بخش شامل 1 درس کاربینی و 2 درس کارورزی در مجموع به میزان 5 واحد، معادل 512 ساعت است. هر واحد کاربینی معادل 32 ساعت و هر واحد کارورزی معادل 120 ساعت میباشد.
جدول ترم بندی ( پیشنهادی ) |
---|
کـــاردانـــی آواز ایرانی { ترم اول } |
نام درس | تعداد واحد | پیش نیاز |
---|---|---|
کاربینی | 1 | - |
آواز ایرانی (1) | 2 | - |
تربیت شنوایی (ریتم و فواصل) |
2 | - |
پیانو عمومی | 2 | - |
مبانی نظری موسیقی | 2 | - |
صداسازی | 1 | - |
درس عمومی | 2 | - |
تربیت بدنی 1 | 1 | - |
فرم در موسیقی ایرانی | 2 | - |
درس عمومی | 3 | - |
جمع | 19 | - |
کـــاردانـــی نـــوازنـــدگـــی ســـاز کـــلاسیـــک { ترم دوم } |
نام درس | تعداد واحد | پیش نیاز |
---|---|---|
آواز ایرانی (2) | 2 | آواز ایرانی (1) |
توبیت شنوایی (ملودی و گام خوانی) |
2 |
تربیت شنوایی (ریتم و فواصل) |
آشنایی با تاریخ موسیقی ایران | 2 | - |
مبانی صوت شناسی | 2 | - |
کارورزی (1) | 2 | - |
درس عمومی | 4 | - |
2 درس از مهارت مشترک | 4 | - |
جمع | 18 | - |
کـــاردانـــی نـــوازنـــدگـــی ســـاز کـــلاسیـــک { ترم سوم } |
نام درس | تعداد واحد | پیش نیاز |
---|---|---|
آواز ایرانی (3) | 2 | آواز ایرانی (2) |
تربیت شنوایی 3 (نت های تغییر یافته) |
2 |
تربیت شنوایی (ملودی و گام خوانی) |
ساز ایرانی | 2 | - |
مبانی هارمونی | 2 | - |
مهارت مشترک | 2 | - |
درس عمومی | 3 | - |
کاربرد کامپیوتر در موسیقی | 2 | - |
سازشناسی ایرانی | 2 | - |
جمع | 17 | - |
کـــاردانـــی نـــوازنـــدگـــی ســـاز کـــلاسیـــک { ترم چهارم } |
نام درس | تعداد واحد | پیش نیاز |
---|---|---|
آواز ایرانی (4) | 2 | آواز ایرانی (3) |
تربیت شنوایی (دیکته موسیقی) |
2 |
تربیت شنوایی (نت های تغییر یافته) |
تصنیفخوانی | 2 | - |
پیوند شعر و موسیقی | 2 | آواز ایرانی (4) - هم نیاز |
مهارت مشترک | 2 | - |
درس عمومی | 2 | - |
بداههپردازی | 2 | آواز ایرانی (4) - هم نیاز |
اجرای صحنهای | 2 | آواز ایرانی (4) - هم نیاز |
آوازخوانی با همنوازان | 2 | - |
کارورزی (2) | 2 | کارورزی (1) |
جمع | 20 | - |